Jaarverslag 2019 - Volkshaard blijft inzetten op de renovatie van haar patrimonium

Volkshaard is volop bezig met een grondige renovatie van haar patrimonium. Dat blijkt uit het jaarverslag van de sociale huisvestingsmaatschappij, actief in de regio Gent-Eeklo. Op het einde van vorig jaar waren renovatiewerken in uitvoering aan maar liefst 841 woongelegenheden. Zustermaatschappij KLE Het Volk had op haar beurt 243 nieuwe sociale koopwoningen in opbouw.

Door de coronamaatregelen konden de Algemene Vergaderingen niet op de klassieke manier plaatsvinden. "We kozen daarom voor een alternatieve, digitale werkwijze, ondersteund door Vanpoucke consulting én met respect voor zowel de maatregelen als onze aandeelhouders", vertelt directeur Hans Heyse.

Inzetten op nieuwbouw én renovatie

Het waren alleszins mooie cijfers die Volkshaard kon voorleggen. Zo werden in 2019 67 nieuwe woongelegenheden in gebruik genomen, in Oostakker (Gent), Nazareth en Wachtebeke. 29 andere waren in opbouw op het einde van het jaar.

"En op korte termijn komen daar nog eens 143 woongelegenheden bij, verspreid over ons werkingsgebied", aldus Heyse. "Het blijft noodzakelijk om ons aanbod uit te breiden, zeker als je weet dat er op 31/12/2019 maar liefst 8.467 kandidaat-huurders op onze wachtlijst stonden."

Maar ook op het vlak van renovatie zit de huisvestingsmaatschappij niet stil. Zo werd in 2019 de renovatie aan de daken van twee appartementsblokken afgewerkt, net als de totaalrenovatie van 21 woningen aan de Zwijnaardsesteenweg in Gent.

"Op het einde van het jaar waren renovatiewerken aan 841 woongelegenheden in uitvoering", vertelt directeur Heyse. "Het gaat zowel om deelrenovaties als grote totaalrenovaties van enkele wijken, zoals het eiland Malem in Gent en het Westveld in Sint-Amandsberg. Ook de komende jaren zullen we hier verder op blijven inzetten."

Sociale koopwoningen & leningen

Zustermaatschappij Kleine Landeigendom Het Volk - die sociale koopwoningen bouwt en verkoopt - is actief in dezelfde regio. "In 2019 verkochten we 40 woningen, in Astene (Deinze), Lovendegem (Lievegem) en Wachtebeke", vertelt directeur Heyse. "Daarbovenop werden ook 10 appartementen doorverkocht die gebouwd werden door de private sector."

Maar daar stopt het nog nog lang niet. Op het einde van het jaar waren nog eens 205 woningen en 38 appartementen in opbouw, verspreid over 12 projecten. "Die zullen het komende jaar opgeleverd en verkocht worden", klinkt het. Goed nieuws dus voor de 2.369 kandidaat-kopers die op het einde van het jaar ingeschreven stonden op de wachtlijsten van KLE Het Volk.

Daarnaast treedt KLE Het Volk ook op als bemiddelaar voor leningen bij de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW). "In 2019 werden in totaal 138 akten verleden, goed voor een bedrag van 20.756.819 euro. We zijn alleszins heel trots op de cijfers die we kunnen voorleggen", besluit Heyse.

Cover jaarverslag Volkshaard 2019.
volkshaard